maandag 18 juni 2012

En dan nu... een detective

Het Nederlandse elftal is uitgeschakeld. Treurig hingen de oranjevlaggetjes vanmorgen in de stromende regen te wachten totdat ze neergehaald zouden worden. Hen rest naar alle waarschijnlijkheid de grijze kliko. Mij wachten een paar heerlijke weken zonder voetbal, maar mét de KRO detectives. Zonder gêne kijken naar Lewis, Endeavour, Blue Murder, Whitechapel, Taggert en natuurlijk mijn grote favoriet Midsomer Murders.

Dat er nog mensen leven in één van de Midsomer dorpen is ons (mijn collega en mij) een groot raadsel. In elk gehucht vindt herhaaldelijk een inwoner op brute wijze zijn einde. Of haar einde, want dat maakt in Midsomer Parva, Midsomer Worthy, Midsomer Mallow of Midsomer Wellow helemaal niets uit. Zou Midsomer in Overijssel liggen dan had Deventer nog concurrentie op de ladder van meest criminele gemeentes.

Waarom zijn de avonturen op dat fictieve stukje Engelse platteland nou zo leuk. Om eerlijk te zijn, ik weet het niet. Ligt misschien aan het karakter van DCI Tom Barnaby? Nee, want zijn opvolger John is minstens net zo aangenaam. Als ik mij niet vergis zijn het neven, maar hoe de wisseling gegaan is... het moet gebeurd zijn in een aflevering die ik dus blijkbaar gemist het.

De aantrekkingskracht zit 'm wel in iets vertrouwds, het landschap misschien. Al die mooie plaatjes missen hun uitwerking niet. Of is het een andere voorspelbaarheid. Wellicht kunt u eens een paar afleveringen bekijken en het mij zeggen. 
Ondertussen blijf ik gewoon genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten