maandag 16 juli 2012

Het Beslissende Boek

Samen met mijn collega’s van educatie hadden we het laatst over ons Beslissende Boek. De aanleiding was de cursus Open Boek, die de Bibliotheek Deventer aanbiedt aan leerkrachten van het basisonderwijs en die hen opleidt tot leescoördinator. Het Beslissende Boek is volgens literatuurcriticus en letterkundige Kees Fens hét boek dat je vormt als lezer. Ergens voor je twaalfde kom je dat boek volgens hem tegen. Fens heeft er daarom altijd voor gepleit dat kinderboeken op de basisschool aanwezig zijn. Dat is de plek om tegen je Beslissende Boek aan te lopen.

Voor mij geldt dat zeker. Mijn Beslissende Boek is Alleen op de wereld van Hector Malot. Dit boek vertelt op hartverscheurende wijze de lotgevallen van vondeling Rémi. Ik was al een lezer, maar bij dit boek werd ik helemaal in het verhaal gezogen. Ik leerde het boek kennen via de juf in de zesde klas, die Alleen op de wereld met tranen in haar ogen voorlas. Toen het boek uit was, herlas ik het nog vele malen. Natuurlijk kwamen er nog vele andere mooie boeken in mijn leven, maar deze klassieker heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten.

Als u een fervent lezer bent dan heeft u vast ook een boek waar u direct voor viel. Een Beslissend Boek, gelezen voor uw 12e, dat u gemaakt heeft tot de lezer die u nu bent. Ik ben erg benieuwd naar welk boek dat is. Hopelijk wilt u het met me delen.

Voor Kees Fens was trouwens zijn Beslissende Boek Fulco de Minstreel van C. Joh. Kieviet. Toen hij dit boek las, kreeg hij de gewaarwording van “een echt boek”. Meer weten over Fens’ visie, bekijk dan zijn lezing over het Beslissende Boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten