vrijdag 16 november 2012

Klassieke muziek

Radio 4, de klassieke muziekzender bij de publieke omroep, publiceerde laatst een lijst met 100 favoriete klassieke muziek van programmamakers en luisteraars. Deze Hart en Ziel-lijst bevat muziek uit vijf eeuwen, van Barok-componisten als Johann Sebastian Bach en Henry Purcell tot 20-eeuwse musici als Ralph Vaughan Williams en Leonard Bernstein. Een aantal dagen achtereen werd de muziek ten gehore gebracht. U kunt de programma's nog beluisteren via Radio 4.

Is het verrassend dat de Matthäus Passion van Bach op de eerste belandde? In de Klassieke Top 1000 van zender ClassicFM gebeurde iets dergelijks. Het is een werk dat rond Pasen veel wordt uitgevoerd. De concerten worden goed bezocht, en via krant en radio wordt het commentaar op de concerten gedeeld met een ieder die er iets over wil horen. Wie het heeft uitgevoerd is dan minstens zo belangrijk als de inhoud van het werk zelf.

Het mooie aan een bibliotheek vind ik dat er van heel erg veel werken diverse uitvoeringen aanwezig zijn. Dat maakt dat ik zelf kan kiezen wat ik mooi en minder mooi vind, of zelfs slecht. Zo biedt de Nederlandse vertaling door Jan Rot van de Mattheuspassie een extra dimensie, omdat ik nu beter kan verstaan waar de tekst over gaat. Of het muzikaal ook de beste uitvoering is laat ik graag aan uw smaak over.

Misschien is klassieke muziek voor u een onbekend terrein, of vindt u het lastig in de bibliotheek uw weg te vinden. Voor iedereen die dat wil hebben we een kleine selectie uit de Klassieke Top 1000 via cd's en dvd's uitgestald op de begane grond van de bibliotheek aan de Brink. Het lenen van cd's en dvd's is gratis, als u een pasje van een bibliotheek in Overijssel of Gelderland hebt. Het proberen waard, lijkt me.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten