donderdag 25 april 2013

Leesclub

Wil jij wat boeken reserveren voor de leesclub?  Tsja, ik ben de beroerdste niet, dus reserveer ik zeven boeken. Als ik toen geweten had dat ik drie jaar later en ruim 150 titels verder bijna dagelijks bezig ben met de leesclubs dan had ik me nog even achter de oren gekrabd. 

Na een oproepje in de Stentor melden zich zoveel mensen aan voor een leesclub, dat er een speciale avond komt om hen te informeren en groepen met gedeelde interesses samen te stellen.
Ik kijk vol verbazing hoe aan het eind van de avond  iedereen afspraken maakt, een datum prikt en adressen uitwisselt. Leesclubs dacht ik, zijn vooral voor mensen met veel vrije tijd. Maar dat is onzin weet ik nu.

Ik  krijg een verzoek om voor de eerste avond een boek te reserveren. Met veel kunst- en vliegwerk reserveer ik de boeken uit de hele provincie om genoeg exemplaren te kunnen leveren.
De leesclubs krijgen via de bibliotheek tips over hoe je samen een boek kunt bespreken. Ook is er een dossier beschikbaar voor achtergrondinformatie. Een medewerker van de bibliotheek komt de eerste avond een inleiding houden.

In de leeskring is naast de inhoud van het boek ook veel aandacht voor de persoonlijke verwerking. Vragen als: waardoor treft of ontroert het boek je? Welke sfeer roept het boek bij je op? Zette het je aan het denken? Voelde je je aangesproken?

Ik ben benieuwd waar deze enorme belangstelling voor leesclubs opeens vandaan komt. Nostalgie? Genoeg van al het vluchtige? Of het plezier om te delen met gelijkgestemden? Het maakt ook niet uit waarom. Het simpele feit dat er al bijna 20 leesclubs zijn maakt mij trots.
Leesclub Noorderberg is blij met de service van de bibliotheek, zij beginnen al aan hun negentiende boek.

Tsja, het voelt heel rijk om in Deventer boekenstad te wonen en te werken.
  

1 opmerking:

  1. Belangrijk werk omdat leesclubs er in alle soorten en maten zijn en zo bijdragen aan leesplezier. Het Sociaal Cultureel Planbureau deed in 2011 onderzoek naar informele groepen buiten de formele kaders zoals leesclubs. Zij concluderen dat kleinschalige, losse en informele verbanden steeds belangrijker lijken te worden in de moderne maatschappij. Leesclubs zijn ook goed voor de sociale cohesie, zie daarvoor het tijdschrift Boek-delen voor leeskringen nr. 3 van 2011 (p.8-9)het artikel getiteld Gezellig, Nuttig en Verrijkend.

    BeantwoordenVerwijderen