maandag 27 mei 2013

Prijsuitreiking BoekStart Babyboekje van het Jaar

Babyboekje van het Jaar 2013
Nijntje en de wilde dieren van Dick Bruna is BoekStart Babyboekje van het Jaar 2013 geworden. Dit werd maandagmiddag bekendgemaakt in het Letterenhuis in Amsterdam.

Eind vorig jaar werd ik door Julienne van den Heuvel, hoofdredactur van Leesplein.nl en projectleider BoekStart gevraagd of ik in de jury zitting wilde nemen voor een nieuwe prijs: Baby-boekje van het Jaar. Deze nieuwe boekenprijs richt zich op de allerjongste categorie: 0-1,5 jaar.
Naast jury-voorzitter Julienne van den Heuvel was het de bedoeling dat er twee kinderboekwinkels in de jury zouden komen en de twee bibliotheken uit de betreffende plaatsen. Ik voelde me zeer vereerd dat ik samen met Gerry Platenkamp van kinderboekwinkel Mancemax Deventer mocht vertegenwoordigen.
Naast Deventer zaten Marion Cuijpers van de Bibliotheek Maastricht en Hanneke Koene van De Boekenwurm Maastricht in de jury.

Uit een longlist van ruim 40 babyboekjes koos de jury in februari van dit jaar 5 nominaties.

De criteria waren: aandacht trekken en vasthouden, contrasterend kleurgebruik, duidelijke en eenvoudige afbeeldingen, interactiemogelijkheden, hanteerbaar voor baby’s, veilige uitvoering, verschenen in de periode 2008-2012 en verkrijgbaar in de (kinder)boekwinkel. De boekjes uit het BoekStartkoffertje waren uitgesloten.

De jury koos 5 nominaties in de Bibliotheek Den Bosch
Ik vond het nog een hele uitdaging om de baby-boekjes te beoordelen. Zelf heb ik bijvoorbeeld veel meer met gekleurde illustraties, maar juist voor een baby zijn zwart-wit contrasten heel geschikt.

Na het kiezen van de nominaties ging de stemperiode in en kon men via een speciale website stemmen tot 15 mei.
Er werden ruim 1600 stemmen uitgebracht en tot het laatste moment was het spannend. Stiekem hoopte ik dat het boekje Zie je mij? van Elly van der Linden een kanshebber was, want dat boekje had ik mogen voorbereiden voor de winnende presentatie van die middag. 

Uiteindelijk won dit boekje niet, maar was het uitgeverij Mercis Publishing, die de prijs in ontvangst mocht nemen. De jury is blij met deze publiekskeuze omdat een klassieker als Nijntje velen aanspreekt; jonge kinderen én hun ouders en grootouders. Het stoffen boekje heeft aansprekende kleuren voor het jonge kind, is leerzaam en zorgt voor veel speelplezier vanwege de pop-ups.

Overigens kwam Zie je mij? op een mooie tweede plaats met maar 20 stemmen verschil ten opzichte van Nijntje.

Tot slot ontving Ruben Nicolai, ambassadeur van het Jaar van het Voorlezen 2013, een exemplaar van het winnende boekje. Op 26 juni zal Ruben het winnende boekje voorlezen aan honderd baby’s tegelijk in de Bibliotheek Utrecht, om daarmee een wereldrecord voorlezen aan baby’s te vestigen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten