vrijdag 20 september 2013

Neusgierig, citaten 1-10 september

Waar willen mensen meer van weten? Waar ligt hun vraag? In het project Neusgierig vragen Gonnie Kleine en Alied van der Meer dat aan Deventenaren van alle leeftijden.
Ze trekken met de Gele Verhalenbus door Deventer en registreren alle brandende vragen, van praktisch en alledaags tot universeel, diepgeworteld en geheimzinnig. Vragen en bijbehorende neusafdrukken vormen samen een groeiend monument van de Deventer nieuwsgierigheid, de 'eerste bouwstenen' op weg naar een nieuwe bibliotheek.

Meer lezen? Alle neuzen zien? Kom naar de Bibliotheek Centrum en zie de verzameling wijsneuzen groeien!!

Hieronder leest een selectie uit de antwoorden van 1 - 10 september. Toen stond de Gele Verhalenbus in het Winkelcentrum Borgele.

Voetbal. Alles over de spelers, trainers en wedstrijden van Ajax en Go Ahead. Ik kan er niet genoeg van krijgen. Ik zou ook willen weten hoe het leven van een professionele voetballer eruit ziet. Wat doet hij nou de hele dag precies, hoe traint zo iemand? En ook het leven thuis, hoe is de omgang met de familie? Is ie ooit wel thuis?
Tim, 17 jaar

Ik zou wel grondonderzoek willen doen, overal ter wereld, ook buiten Europa. In Nederland vind ik het hele waterbeheer interessant. En wat daar dan de economische gevolgen van zijn.
Riekus, 17 jaar

Ik wil alles weten van sport, vooral van wielrennen en van de voetbalwereld. De miljoenendeals, de roddels en geruchten, alles wat er speelt, ik moet op de hoogte zijn. Ik hoef geen baan in de sport. Ik wil een baan met actie. Planologie. Dat je ruimtes, wijken, natuurgebieden inricht. Dat lijkt me wel interessant.
Christiaan, 16 jaar

Ik ben een denker, een analyticus, ik wil graag de waarheid achter de feiten horen. Heel systematisch: wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom. Gegevens verzamelen, analyseren en dan pas conclusies trekken. Ik noem dat ‘rechtsom’ denken. Veel mensen redeneren ‘linksom’. Dat is als zo oud als de wereld, het is een grondpatroon: dat je meteen een conclusie wilt trekken. Maar ik wil juist de vragen, dat is echt iets van mij. 
Ton, 87 jaar

Ik wil altijd weten wat er is, als ik iets zie dan wil ik het gewoon weten. Dan ga ik ernaartoe en dan vraag ik gewoon wat er is. Ik woon in deze flat, op de vijfde verdieping en ik zag jullie en toen ben ik naar beneden gegaan om aan jullie te vragen wat jullie doen!
Miro, 10 jaar

Mede mogelijk gemaakt door:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten