zondag 22 september 2013

Neusgierig, citaten 2- 10 september

Waar willen mensen meer van weten? Waar ligt hun vraag? In het project Neusgierig vragen Gonnie Kleine en Alied van der Meer dat aan Deventenaren van alle leeftijden.
Ze trekken met de Gele Verhalenbus door Deventer en registreren alle brandende vragen, van praktisch en alledaags tot universeel, diepgeworteld en geheimzinnig. Vragen en bijbehorende neusafdrukken vormen samen een groeiend monument van de Deventer nieuwsgierigheid, de 'eerste bouwstenen' op weg naar een nieuwe bibliotheek.

Meer lezen? Alle neuzen zien? Kom naar de Bibliotheek Centrum en zie de verzameling wijsneuzen groeien!!

Hieronder leest een selectie uit de antwoorden van 2 - 10 september. Toen stond de Gele Verhalenbus in het Winkelcentrum Borgele.

Meestal wil ik iets weten over de dingen die andere mensen hebben. Wat is dit? Wat is dat? Een steen op iemands kamer of zo. Waar komt ie vandaan? Ik pak het dan op en wil alles weten. Ook als mijn moeder iets heeft gekocht, dan wil ik weten waar ze het heeft gekocht, hoe duur het is. En als ik dan alles weet is het klaar, doei. Dan ga ik weer verder.
Romey,10 jaar

Hoe ging het met de watersnoodramp? Hoe maken ze dijken? Hoe werd de haring vroeger gevangen? Bestaat Nederland nog over honderd jaar? Waarom zijn Nederlanders zo groot? Is de pil wel goed voor vrouwen? En het eten: de ene dag is kip niet goed, de andere dag rundvlees! Wat kan je nog wel eten? Ik woon nu in Nederland, ik wil alles weten!
Jindi, 39

Wij hebben vier honden, een kat, konijn, guppies en slangetjes in water. Mijn hond is een kruising tussen een Yorkshire Terrier en een Boerenfox. Ik weet al veel van honden maar wil wel graag weten hoe oud al die honden kunnen worden.
Sanne, 9 jr

Wat zijn de beste plekken in om te skaten? Plekken met veel obstakels, ramps, railings en een goede vloer? Hard en goed glad?
Dylen 11 jr

Ik ben gek van dieren. Als we een nieuwe hond nemen zoek ik alles uit: kenmerken, karakter,  of ie goed met kinderen kan, allergie, of het een leergierige hond is, of ie veel haart. Voor de aanschaf zoeken we alles uit zodat we weten of ie bij ons past. En als de hond er is, gaat ie ook niet meer weg. Dan hoef ik ook niets meer te weten want ik heb ik alles al uitgezocht.
Gerondine, 39 jaar

Ik was als kind wel nieuwsgierig naar wat er na de dood is, en eigenlijk ben ik daar nog steeds benieuwd naar. Mijn lichaam gaat dood, de geest gaat verder, dat heb ik altijd wel gedacht. Maar toch ben ik nieuwsgierig hoe het dan is. Beter? Mooier? Mijn moeder zit ‘aan de andere kant’, die zou ik gelijk gaan opzoeken. Ik wil weten of ze gelukkig is en hoe ze het heeft daar.
Nicolien, 43

Mede mogelijk gemaakt door:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten