dinsdag 17 september 2013

Neusgierig, citaten 2-7 september

Ik wil weten hoe je veters moet strikken. Ik heb al geoefend met papa.
Brechtje, 9 jaar

Ik wil altijd blijven leren, in mijn leven maar ook meer specifiek binnen mijn werk in de gezondheidszorg. Voor mij gaat dat nu over de nieuwste ontwikkelingen binnen de oncologie. De behandelingen, het optimaliseren van de zorg. Privé wil ik gewoon alles weten wat er in mijn omgeving gebeurt. In de buurt, in de straat. Ik wil overal bij zijn.
Barbara, 37 jaar

Het deeltje dat sneller zou gaan dan het licht, dit jaar ontdekt, daar wil ik wel meer van weten. Hoe ver de wetenschap reikt, dat wil ik sowieso graag volgen. Short history of nearly everything van Bill Bryson, ja dat vind ik er-rug leuk!
Frank, 37 jaar

Luuk van drie is in de ‘waarom’ fase en niet snel tevreden met een antwoord.
Zijn ouders: De w.c is een spannende plek voor hem, het wegspoelen iets magisch. Waar komt alles terecht? Het riool, ja, maar wat zegt zo’n kind het riool? We zijn met hem naar het watermuseum gegaan. Toen kon hij door het riool heen kruipen. Dan is de vraag ‘beantwoord’. Tot er weer een andere waarom komt natuurlijk, hahaha!
Luuk, 3 jaar

Sinds ik in Portugal in een hotelletje sliep met de naam Toetanchamon, verzamel ik alles over Toetanchamon, koningin Nefetete, alles over de Egyptische mythologie. Ik wil weten wat er zich allemaal afspeelde in die tijd. Hoe de piramides gebouwd zijn, hoeveel kamers er in zitten, op welke afstand de piramides van elkaar staan en waarom, hoe dat weer met de invalshoek van het zonlicht op een bepaald moment te maken heeft…
Ben, 65 jaar

Ik ben geïnteresseerd in planten en bloemen. Vooral in samenhang met voeding: wat heeft een mens nodig aan bouwstoffen, in welke planten vind je dat? Ik heb net een tuintje gekregen bij de oude ijsbaan, dus ik ga nu zelf dingen verbouwen. Daarover kan ik nog veel leren. Maar ik heb al boontjes en uien geoogst. Geweldig. Alsof ik het zelf gemaakt heb!
Aartine, 72 jaar

Ik wil dingen weten van oorlog. Hoe het begint en waarom eigenlijk? Zoals in Syrië. We hebben het er op school wel over gehad en ik heb het ook op het jeugdjournaal gezien. Waarom doen ze het? Ik weet het niet.
Rameysa, 9 jaar

Ik wil dingen weten over schilderen. Mensen maken me soms onzeker over hoe dat moet. Ik schilder de mensen met fantasie, maar soms denk ik: moet ik naar school, moet ik het leren zoals het ‘hoort’, heel precies, zoals in de werkelijkheid? Vind ik dat leuk? Of is dat toch niet mijn manier, mijn stijl? Dat wil ik ontdekken.
Fatma, 29 jaar

Jongleren, daar ben nieuwsgierig naar. Het begint met kunstjes leren, maar ik wil ook weten  hoe je het in een voorstelling kan gebruiken, hoe je met jongleren een ’verhaal’ kunt vertellen. Die combinatie van techniek en verhaal wil ik ook aan mijn kinderen overbrengen.  Ik laat me vooral inspireren door de filmpjes op YouTube.
Ed, 48 jaar

Foto’s van alle steegjes in een Italiaanse stad, mensen vanaf een terras, zwerfboeken in een kastje, kogelgaten in een huis, een windorgel in de grond, het huiselijk leven in Iran. Ik kijk vrij breed. Alles wat mensen doen en hebben gedaan. Hoe het leven zich ergens voordoet. Dat sla ik op. En soms ineens kan ik het ergens voor gebruiken.
Peter-Paul, 55 jaar

Als ik een mol in een grasveld bezig zie, als ik al die gangen zie, dan vraag ik me af: wáár blijft dat gras?? De grond wordt naar boven gewerkt, maar dat gras zie je nergens meer! Ik vraag me af: hoe zít dat?
Irma, 54 jaar

Neem nou de aarde. Een klein stipje tussen alle andere sterren en planeten. Het zou toch onlogisch zijn als wij hier het enige puntje in het heelal  zijn waar leven is! Dat vind ik een erg nieuwsgierig makende gedachte. Want waar is dat leven? En hoe ziet het er uit? Kijk, wat wij hier allemaal zitten te doen is eigenlijk al heel apart. Maar dan te bedenken wat er op andere plekken misschien nog allemaal kan zijn….!!!
Marijke, 52 jaar

Het leven na de dood. Ik zou er wel even rond willen kijken. Ik vermoed dat we overgaan in een ander soort energie, maar ik weet het niet zeker. Ik denk wel eens: waarom mogen we dat nou eigenlijk niet weten?
Henk, 57 jaar

Ik wil wel eens een dag in het hoofd van een ander zitten. Te weten komen of die persoon zijn manier van denken en horen en zien echt anders is als die van mij.
Chris

Ik ben aan het onderzoeken welke haagplanten in de winter groen blijven en waar we ze precies in onze tuin moeten planten.
Geertje, 60 jaar

Ik kom uit het westen en ik heb hier het ‘noaberschap’ ontdekt. Ik wil weten hoe je dat verder uit kan bouwen, want volgens mij is dat de oplossing voor allerlei problemen in deze tijd. De ‘communistische’ overheid met al z’n vergunninkjes en regeltjes gewoon uitsluiten! En samen met de mensen om je heen de verantwoordelijkheid nemen over hoe je wilt leven.
Nikko, 61 jaar

Mede mogelijk gemaakt door:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten