maandag 23 september 2013

Neusgierig, citaten 3- 10 september

Waar willen mensen meer van weten? Waar ligt hun vraag? In het project Neusgierig vragen Gonnie Kleine en Alied van der Meer dat aan Deventenaren van alle leeftijden.
Ze trekken met de Gele Verhalenbus door Deventer en registreren alle brandende vragen, van praktisch en alledaags tot universeel, diepgeworteld en geheimzinnig. Vragen en bijbehorende neusafdrukken vormen samen een groeiend monument van de Deventer nieuwsgierigheid, de 'eerste bouwstenen' op weg naar een nieuwe bibliotheek.

Meer lezen? Alle neuzen zien? Kom naar de Bibliotheek Centrum en zie de verzameling wijsneuzen groeien!!

Hieronder leest een selectie uit de antwoorden van 3- 10 september. Toen stond de Gele Verhalenbus in het Winkelcentrum Borgele.

Ik ben niet zo heel nieuwsgierig, ik zie het wel. Ik vind acteren wel leuk dat je iemand anders kan spelen. Ik zou wel willen weten hoe je het beste als acteur kunt oefenen zodat je beroemd wordt. Hoe je begint.
Sam, 11 jr 

Ik ben de man zonder vragen. Ik ben tevreden met hoe het is. O, wacht, laatst had ik toch een vraag. De krukas van mijn auto wordt aangedreven met een ketting. Die ketting moet af en toe gespannen worden net als bij een fiets. Het gebeurt bij een auto automatisch maar ik wilde weten hoe het werkte. Dat heb ik toen in een boek in de bibliotheek wel ontdekt!
Mijnheer Voortman, 82 jaar

Ik heb een zoon met autisme en ik zou veel er nog veel meer van willen weten. De kenmerken, de manier van omgaan, de beste woonvorm. Ik speur al veel op internet
zowel naar wat deskundigen zeggen als gewone mensen, lotgenoten. Het is nooit teveel, want elk geval is toch weer anders!
Mevr. L.V, 54 jaar

Hoe is judo eigenlijk ontstaan? Waar gingen ze dat het eerste doen en waarom?
Jaïr, 9 jaar

Hoe flexibel zijn de hersenen? In welke mate kunnen mensen hun hersenen trainen, of zelfs veranderen? Kun je door ander gedrag het vermogen van je hersenen oprekken?
Ik denk dat het minder is dan we hopen en willen, maar ik zou het wel graag onderzoeken.
Marleen, 34 jaar

Ik wil alles van dieren weten! Maar vooral: waarom mag ik geen hond?
Lisa, 7 jaar

Hoe kan de economie nou opgebouwd worden als er steeds meer werkelozen komen?
Hoe kunnen we nou meer kopen als we steeds minder geld te besteden hebben?
Hoe houden we de mooie landgoederen in stand? Hoe moeten we het met z’n allen doen?
Dat bezuinigen, ik weet het niet…Moet je niet juist heel veel investeren??
Mevrouw Willems, 84 jaar

Ik werk in de gehandicaptenzorg maar ik ga een opleiding erbij doen over verslaafdenzorg en de psychiatrie daaromheen. Heel erg boeiend. Mijn vraag is: wat is er allemaal gebeurd dat mensen zo ver komen? Wat maakt je vatbaar voor een verslaving? Ik ben ook benieuwd of ik al sterk genoeg ben om mensen op dat vlak te begeleiden. Heb ik het in me? Kan ik genoeg afstand houden?
Charmaine, 24 jaar
Mede mogelijk gemaakt door:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten