vrijdag 27 september 2013

Neusgierig

Waar willen mensen meer van weten? Waar ligt hun vraag? In het project Neusgierig vragen Gonnie Kleine en Alied van der Meer dat aan Deventenaren van alle leeftijden.
Ze trekken met de Gele Verhalenbus door Deventer en registreren alle brandende vragen, van praktisch en alledaags tot universeel, diepgeworteld en geheimzinnig. Vragen en bijbehorende neusafdrukken vormen samen een groeiend monument van de Deventer nieuwsgierigheid, de 'eerste bouwstenen' op weg naar een nieuwe bibliotheek.

Meer lezen? Alle neuzen zien? Kom naar de Bibliotheek Centrum en zie de verzameling wijsneuzen groeien!!

Hieronder leest een selectie uit de antwoorden van 17 september. Toen stond de Gele Verhalenbus in het Winkelcentrum Zandweerd.

Ik ben niet nieuwsgierig, ik doe graag het huishouden. Als ik ‘s morgens wakker word heb ik al een plannetje wat ik ga doen. Huishoudelijke tipjes, nee hoor, ik doe het gewoon op mijn eigen manier. Allesreiniger en dan niet teveel. Mijn man is wel erg nieuwsgierig, als we op een terrasje zitten gaat ie altijd met iedereen praten, daardoor ben ik ook wel iets meer benieuwd naar mensen geworden.
Tonnie, 74 jaar

Ik studeer toerisme, ik vind marketing heel erg boeiend. Ik ben ook geïnteresseerd in andere culturen. Wat ik in Thailand indrukwekkend vond was dat boeddhisme, het mediteren, een heel andere manier van leven. Zij kijken meer naar zichzelf. Als je zo leeft kom je er beter achter wat je eigenlijk waard bent. Dat lijkt haaks te staan op de marketing, twee tegenpolen, maar dat vind ik juist spannend, daar zit ik dan tussenin.
Sebastian, 21 jaar

Hoe herten, uilen en eekhoorns overleven in de kou. Ik lees heel veel dierenboeken maar over herten kan ik niets vinden. Walvissen en dolfijnen zitten in de zee en dat water is gewoon warm en bovendien kunnen die beesten er wel tegen als het water wat kouder is.
Maar hoe doen die anderen het?
Dynasty, 8 jaar

Ik ben gek op busjes, volkswagenbusjes. Ik denk altijd: hoe komen mensen eraan, wat doen ze ermee? Ik loop wel eens te fantaseren dat ik iets heel anders zou willen doen en dan denk ik altijd eerst aan zo’n busje. Leuk beschilderd, een rijdende keuken bijvoorbeeld. Of dat ik de schoolpleinen ermee langsga voor remedial teaching, tekenen of verhalen schrijven. Maar ik heb nog steeds niet het lef, ik heb het nog steeds niet gedaan.
Bea, 57 jaar

Ik ben niet nieuwsgierig, ik heb geen vragen. Ik kijk ook niet op Facebook, het interesseert me echt niet wat iedereen doet.
Anoniem, 18 jaar

Alles op medisch gebied, daar ben ik nieuwsgierig naar. Nieuwe ontwikkelingen in de gezondheidszorg, het menselijk lichaam, operaties, alles wat maar met het medische te maken heeft. Ik volg op televisie, bij Discovery een patholoog die de doodsoorzaak vaststelt. Als kind ging ik ook al  visjes opensnijden om te kijken hoe die er vanbinnen uitzagen.
Ria, 55 jaar


Mede mogelijk gemaakt door:

                                                                    
                                                                  

                                                                                    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten