maandag 30 september 2013

Neusgierig


Waar willen mensen meer van weten? Waar ligt hun vraag? In het project Neusgierig vragen Gonnie Kleine en Alied van der Meer dat aan Deventenaren van alle leeftijden.
Ze trekken met de Gele Verhalenbus door Deventer en registreren alle brandende vragen, van praktisch en alledaags tot universeel, diepgeworteld en geheimzinnig. Vragen en bijbehorende neusafdrukken vormen samen een groeiend monument van de Deventer nieuwsgierigheid, de 'eerste bouwstenen' op weg naar een nieuwe bibliotheek.

Meer lezen? Alle neuzen zien? Kom naar de Bibliotheek Centrum en zie de verzameling wijsneuzen groeien!!

Hieronder leest een selectie uit de antwoorden van 17 september. Toen stond de Gele Verhalenbus in het Winkelcentrum Zandweerd.

Zwemmen, daar wil ik alles van weten. Hoe je de schoolslag kan leren want die vind ik heel lastig. Ik wil later wereldkampioen zwemmer worden.
Luna, 6 jaar

Sport en de mens achter de sport. Ik zou Willem van Hanegem wel eens willen interviewen, dat is een prachtig mens. Ik zou wel eens willen weten hoe hij zich altijd heeft kunnen handhaven. Hij had niet al teveel techniek maar kon wel voetballen, hij had echt de wil om te winnen denk ik.
G. Winter, 71 jaar

Als kind wilde ik alles weten van techniek. Als er iets kapot ging aan mijn fiets of aan een apparaat, wilde ik het zelf kunnen maken. Mijn vader deed het dan voor en ik stond er op de neus bij. Interesse in techniek is gebleven, het geeft een kick dat je het zelf kunt redden. Ik vind nu zonne-energie en duurzaamheid wel heel boeiend. Hoe kunnen gewone mensen op een goedkope manier zelf energie opwekken?
Marjan, 55 jaar

Ik ben al zeventig jaar aan het schaken. Ik ontwikkel het alleen nog in het spelen zelf. Ik oefen of lees er niet meer over zoals vroeger. Het is nu pure ontspanning. En ik lees boek-besprekingen. Als het me wat lijkt dan ga ik kijken bij de bibliotheek. Meestal moet ik het aanvragen. Geen probleem. Prachtig dat dat kan!
Meneer Metz, 79 jaar

Ik wil weten waar het talencentrum is in Deventer en wat ik er precies kan doen. Ik wil graag mijn Engels verbeteren. De teacher-toets doen en dan lesgeven aan kinderen. Het is een mooie taal, een internationale taal, de constructie van de zinnen is… mooi,…gemakkelijk.
Fatima, 43 jaar

Immanuel Kant. Dat komt zo. Ik las een geinig artikeltje op internet over twee mannen in de rij voor de kassa ergens in Rusland. Ze  kregen ruzie over Immanuel Kant. Het liep zo hoog op dat eentje zijn pistool trok en op de ander schoot! Dan denk ik: wat is er dan zo boeiend aan die Kant dat daar zo’n ruzie van kan komen! Ik vind het ook heel romantisch!En Russisch!
Arlette, 41 jaar

Ik lees graag waargebeurde verhalen. Bijvoorbeeld over hoe het is met meisjes in Islamitische landen. Hier in de bakkerij komt ook wel eens een vrouw uit Afghanistan, die helpen we een beetje. Door haar word ik bijvoorbeeld nieuwsgierig naar die culturen. Afhankelijk van wat ik tegenkom in mijn leven denk ik: daar wil ik meer van weten. Maar Cissy van Marxveldt zou ik ook nog wel es willen lezen. Alleen, dat zie ik nooit meer ergens!
José, 57 jaar


Mede mogelijk gemaakt door:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten