dinsdag 8 oktober 2013

Neusgierig

Waar willen mensen meer van weten? Waar ligt hun vraag? In het project Neusgierig vragen Gonnie Kleine en Alied van der Meer dat aan Deventenaren van alle leeftijden.
Ze trekken met de Gele Verhalenbus door Deventer en registreren alle brandende vragen, van praktisch en alledaags tot universeel, diepgeworteld en geheimzinnig. Vragen en bijbehorende neusafdrukken vormen samen een groeiend monument van de Deventer nieuwsgierigheid, de 'eerste bouwstenen' op weg naar een nieuwe bibliotheek.

Meer lezen? Alle neuzen zien? Kom naar de Bibliotheek Centrum en zie de verzameling wijsneuzen groeien!!

Hieronder leest een selectie uit de antwoorden van 24 september. Toen stond de Gele Verhalenbus bij het Winkelcentrum de Boreel.

Ik volg graag de ontwikkelingen in de elektronica, radio en tv. Ik kijk wat er nieuw op de markt is, dan ga ik bij de Mediamarkt kijken. Ik koop het niet, veel te duur, maar dan weet ik wel weer wat er is. Ik denk dat we over twintig jaar allemaal een chip hebben in de schouder of arm. Als je op Schiphol langs de douane gaat zeggen ze: ‘Hé, je hebt nog een bekeuring open staan!’ Ik zou best wel mee willen werken aan een proefgroep.
Harry, 62 jaar
 
Waarom deed Adolf Hitler zo raar dat ie heel Nederland wou overnemen?
Dylan, 14 jaar

Hoe zijn dinosaurussen ontstaan? Hoe zijn ze er gekomen, uit een ei? Maar hoe is die eerste dan op de wereld gekomen?
Sjors, 15 jaar 

Als ik een nieuw spel koop of in een bijzonder gebouw ben dan denk ik altijd: welk masterbrein heeft dat zo in elkaar gezet? Hoe slim moet iemand zijn om dat te maken?
Ik ben niet actief op zoek naar het antwoord. Ik vind de vragen interessanter.
Koen, 24 jaar

Ik stel mijn hele leven al vragen aan iedereen. Ik ben hongerig om achter dingen te komen. Bij mij vallen er geen stiltes. Op feestjes heb ik altijd wel een vraag. Ik vind elk mens interessant, ik zoek altijd wel een interessant gebied in iemand op. En als het antwoord komt dan verzin ik alweer een nieuwe vraag.
Koen, 24 jaar

Als ik geld zou hebben dan zou ik onderzoek doen naar voeding. Is het allemaal nodig en goed, al die smaakversterkers en zo. Er zijn heel veel lobby’s. Welke belangen spelen daar allemaal mee? Ik zou willen onderzoeken welke schade het mensen aandoet en willen weten in hoeverre er sprake is van corruptie door de voedselproducenten.
Koen, 24 jaar

Wat doen docenten in hun vrije tijd?
Elayda, 15 jaar

Wat denken jongens in het algemeen over meisjes en wat zeggen in hun vriendengroepje? Zijn ze wel te vertrouwen zijn? Vertellen ze geen leugens? Meisjes zijn meer open tegenover elkaar. Jongens met elkaar doen heel stoer, anders dan wanneer ze met een meisje alleen zijn. Maar meisjes doen de laatste tijd ook meer stoer, die willen er ook meer bij horen.
Elayda, 15 jaar

Mede mogelijk gemaakt door:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten