dinsdag 4 maart 2014

Klaar voor Cursiefjes in de Kroeg

Vroeger was ik een veelvraat, een boekenverslinder per kilometer. Tegenwoordig is het een stuk minder, de ogen gaan achteruit en het lezen in bed (voor mij dé plek) wordt daarmee knap lastig. Soms moet je wel. Word je door omstandigheden gedwongen een boek op te pakken. En in mijn geval kan ik alleen maar zeggen ‘gelukkig’ anders had ik nooit kennis gemaakt met Giovanna’s navel.

De auteur van het boek is Ernest van der Kwast. Voor velen waarschijnlijk geen onbekende want hij schreef eerder al ‘Mama Tandoori’. Natuurlijk had ik daarvan gehoord, maar gelezen, nee. Om eerlijk te zijn had ik helemaal niets van Van der Kwast gelezen en dat kan niet als je degene bent die hem (nota bene vanuit de Bibliotheek Deventer) gaat begeleiden tijdens de tweede editie van Cursiefjes in de Kroeg. Hier moest een inhaalslag gepleegd worden.

Ernest van der Kwast dronk een
dagelijks kopje espresso voor NRC
Espresso om te beginnen
Ernest van der Kwast was tot en met juni 2012 anderhalf jaar lang columnist bij NRC. Elke werkdag dronk hij een kopje espresso met een bekende persoon die in het nieuws was en deed daar verslag van. De stukjes zijn allemaal terug te vinden op internet. Een goed startpunt voor mij om kennis te maken met Van der Kwast als schrijver. In de interviews worden verschillend gebeurtenissen met humor aan elkaar gekoppeld en dat zonder een woord teveel te gebruiken. Eigenlijk zoals een bakje espresso; een kleine korte smaakexplosie. Niet altijd even lekker maar het laat hoe dan ook indruk achter.

Niet zomaar een navel
Het vooruitzicht dat ik op 9 maart de hele middag op stap ben met Van der Kwast wordt er steeds leuker op. Dan toch ook nog maar een boek van hem lezen. Het wordt ‘Giovanna’s navel’. Ik verwacht humor, zo wordt zijn werk omschreven en het zat duidelijk ook in de columns. Maar ik kreeg iets heel anders. Wat mij betreft iets veel mooiers. Het vertelt de bijzondere geschiedenis van de liefde tussen de Italiaanse Giovanna en Ezio die 60 jaar bestrijkt.

Wat me nou zo raakt aan dit verhaal weet ik niet zo goed. Is het stijl, is het inhoud? Ik kan alleen maar zeggen hoe ik me voelde tijdens en na het lezen. Ik was ontroerd, ben gaan nadenken over de keuzes die ik maak in het leven, over de kansen die ik misschien gemist heb en de kansen die ik hopelijk nog ga krijgen. Dat je leven een wending kan nemen bij een grootse beslissing als het voorgoed verlaten van je geboorteplek. Maar ook door het oprapen en overhandigen van een appel (Ezio). ‘Giovanna’s navel’ klapte er onverwacht diep in en of dat nou de intentie van de schrijver was… Geen idee, het maakt me ook niet uit en ik ga het zondag vast niet vragen. Deze ervaring is van mij.

Cursiefjes in de Kroeg
De ruimte om vragen te stellen aan Ernest van der Kwast is er 9 maart overigens wel. Dan zal hij, door mij op sleeptouw genomen, optreden in zes verschillende kroegen rondom de Brink. De bedoeling is dat er 15 minuten voorgelezen wordt uit eigen werk waarna u, als publiek, uw vragen kwijt kunt of uw boek kunt laten signeren. Na een half uur vertrekken wij weer naar de volgende kroeg en kunt u lekker blijven zitten en genieten van de volgende schrijver want Ernest van der Kwast is één van de zes auteurs die zondag op kroegentocht gaan. De anderen zijn Abdelkader Benali, Arjen Lubach, Wim Daniëls, Rosita Steenbeek en Karin Amatmoekrim. Ook geen verkeerde namen natuurlijk en vast ook heel erg leuk om te begeleiden maar ik wil inmiddels echt niet meer ruilen.

Cursiefjes in de Kroeg is een activiteit in het kader van de Deventer Boekenweek 2014.
Bekijk het volledige programma op www.deventerboekenweek.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten