vrijdag 30 januari 2015

20 namen in een hoge hoed; Dichtersavond in Theater Bouwkunde

Het was goed toeven in Theater Bouwkunde, op donderdagavond 29 januari 2015. In Deventer werd de aftrap van de Poëzieweek gemarkeerd met de uitreiking van zes prijzen aan dichters die meededen aan de Gedichtenwedstrijd 2015. De Bibliotheek Deventer, Theater Bouwkunde en de Stentor organiseerden deze wedstrijd waaraan 55 volwassenen deelnamen. Ook deden 10 klassen van het Etty Hillesum Lyceum mee aan een speciale jongerenwedstrijd.

Ondanks de sneeuw kwamen de 20 genomineerden met hun fans naar het theater waar zij op het podium ontvangen werden door twee juryleden: Bep Spa en Jan Kruse, die de presentatie weer op levendige wijze verzorgden. Uit twee hoge hoeden kwamen één voor één de namen van de dichters tevoorschijn waarna zij hun gedicht konden voordragen voor het publiek. Johanneke ter Stege verzorgde twee inspirerende optredens.

De liefde
Winnaar volwassenen: Jan van Laar
Maar het draaide natuurlijk uiteindelijk om het juryrapport van de hand van juryvoorzitter Jos Paardekooper. Het thema van de dichtwedstrijd was dit jaar een dichtregel van Ilja Pfeiffer: 'met zingen is de liefde begonnen'. Hoewel uit een snelle inventarisatie bleek dat bij vele leden van het publiek inderdaad de liefde met zingen begon, was dit thema toch niet in alle gedichten terug te vinden. De jury is hier kien op, en zo konden dus vele gedichten afvallen voor een volgende ronde. Bij de jongerenwedstrijd bleek dit lastiger. Er waren dermate weinig gedichten die aan het thema voldeden dat het begrip 'liefde' wat werd opgerekt, zodat ook voetbal, een mobiel, kledingmerken en de koelkast tot liefde (en zingen) konden worden gerekend.

Winnaar jongeren: Tycho Tholen
De winnaars
De gedichten die bekroond werden met een eerste prijs bevatten uiteraard wél het thema. Tycho Tholen mocht in de categorie 'jongeren' de eerste prijs ontvangen van wethouder Robin Hartogh Heys, Jan van Laar bij de volwassenen. Het was een geldprijs die de Bibliotheek Deventer ter beschikking stelde. De tweede prijs (Alfred Bronswijk en jongere Mike Horstman) was een kado van sponsor Drukwerkdeal, en de derde prijs (Jolanda van der Marel en jongere Ilham Bouaouiouach ) was een sponsoring van Plint.

Namens de bibliotheek; Femke Tadema

De beste zes gedichten

Eerste prijs: Jan van Laar

Oude liefde

De vrouw moest er voor op de tenen
staan. Alleen zo lukte het haar de
natte lakens aan de waslijn te hangen.
Ze kon er zelfs bij zingen:

Word wakker, het zonnetje is al op,
de bloemen kijken uit hun knop…

Toen wist ik het: dat is moeder, de
muze van mijn vroegste jaren met
haar favoriete morgenlied! Ik
zwaaide, dolblij haar terug te zien.

Onbeweeglijk, met de knijpers in
de hand, staarde zij me aan, maar
herkende me niet. Och, ik was
al zoveel jaren ouder dan zij.


Tweede prijs: Alfred Bronswijk

ZINGEN

Alléén zijn wij het windgebogen oeverriet,
een labyrint van stengels in zichzelf verward,
vol breekbaar heimwee ruisend in een dakloos hart.
Een spiegel die zijn eigen spiegelbeeld niet ziet.

Alléén zijn wij een koud verkommerd poolgebied,
waar wind zijn vlagen eenzaam tot een vloek verstart.
Kust, waar geen zonnedooi de vriesgronden onthardt.
De loze rondgang  van een lege satelliet.

Maar als het wáár is, dat het allerhoogste lied
verloren land, vergeten evenaren
weer thuisbrengt in een ongedachte samenhang,

laat ons dan zingen, lief,  het scheppende gezang
van leven, sámen, voorbij winterjaren,
totdat alléén nog liefde huishoudt in ons riet.


Derde prijs: Jolanda van der Marel

Toon houden kan ik niet
Geen noot door mij nog goed gezongen
Maar wij samen zijn een melodie
een symfonie in harmonie
Wat ben ik blij
dat ik ooit
aan ons liefdesliedje ben begonnen

We bezingen de liefde, nemen het ervan
Tot de buurvrouw vraagt
of de muziek wat zachter kan


Jongeren eerste prijs:  Tycho Tholen

Dromen zijn bedrog

Als ik droom,
Lijkt alles zoveel mooier.
Als ik droom,
Lijkt het alsof ik alles aan kan.

Als ik droom,
Lijkt het alsof zij weer bij me is.

Als ik droom,
Lijkt het alsof het herinneringen sneeuwt.

Als ik droom,
Lijkt het alsof ik door een vlakte met hele hoge bergen loop.

Als ik droom,
Lijkt het alsof alle vogels fluiten.

Als ik droom,
Hoor ik aan het eind altijd iemand bonzen.


Jongeren tweede prijs:  Mike Horstman

Een hemel in mijn keuken

Ik loop naar de koelkast
Met een knorrende maag.
Zoekend naar eten
Om te overleven.

Piepend gaat de deur open.
Een fel licht schijnt naar buiten.
Een hemel van lekker eten
Hier, in mijn koelkast.


Jongeren Derde prijs 3: Ilham Bouaouiouach

Geloof

De tranen uit de hemel zullen mij zuiveren.
Mijn gebedskleed geeft mij rust.
Fluisterend spreek ik de woorden uit.
Ik richt mij tot dat wat er toe doet.
Dit is mijn ritueel,
dat ik deel met veel anderen
liefde is wat ik voel.
Het rode hartje
Een grote toewijding
dat is wat ik heb
De tranen uit de hemel zullen mij zuiveren.
Zo vrij als de vogels in de blauwe lucht,
voel ik mij door mijn geloof.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten