vrijdag 27 februari 2015

Cursiefjes in de Kroeg waanzinnig gevarieerd

Tijdens de Deventer Boekenweek staat voor de derde keer 'Cursiefjes in de Kroeg' op het programma. Op zondag 8 maart komen 7 auteurs (waarvan 2 koppels) naar 5 verschillende kroegen voor een kort literair optreden. Van een echte traditie mag je misschien nog niet spreken, maar dat de formule aanslaat bij publiek, schrijvers en gastgevende cafés is duidelijk. Het is een inspirerende, gevarieerde middag die eigenlijk ook gewoon heel gezellig is.

Begrip
Voor mij geen twijfel toen mij gevraagd werd wederom een schrijver van kroeg tot kroeg te begeleiden. Na Maartje Wortel en Ernest van der Kwast word ik dit jaar gekoppeld aan Andy Fierens. 'Grappige kerel, humor, ongecompliceerd, leuk om mee op stap te gaan!', zei de organisatie. Hadden ze er niet bij vertelt dat het om een dichter ging. Mijn enthousiasme temperde wat. Niet omdat dichters geen grappige kerels kunnen zijn, maar omdat ik gedichten meestal niet zo goed snap. En dat vind ik vervelend. Voor Andy, omdat hij op stap moet met iemand die zijn werk niet begrijpt.

Iets lezen is het minste wat je kunt doen in zo'n geval. Met zijn eerste dichtbundel 'Grote Smerige Vlinder'* nestelde ik me op de bank. Ik las het titelgedicht en begreep het niet, maar de positieve conclusie over 'jezelf zijn' sprak me wel aan. Fijn! Toen ik de bladzijde omsloeg bleek het gedicht nog niet af. Daar waar het me eerst opbeurde kwakte het me nu pijnlijk op de grond. Ik was boos, voelde me te kijk gezet in mijn eigen huis, op mijn eigen bank.

Verliezen
Ik zocht Andy Fierens op op internet en kwam terecht bij een interview over zijn nieuwste bundel 'Wonderbra's & pepperspray'. Andy was te gast in het radioprogramma 'Nooit meer slapen'. Het ging onder meer over het uitleggen van de bedoeling van een gedicht door de schrijver. Daar is Andy niet zo van, dat vindt hij jammer. Als je er iets over zou zeggen maak je volgens hem een gedicht ten dele kapot. Je kunt je er niet meer in verliezen omdat de schrijver richting heeft gegeven. In het interview van 26 minuten heeft hij meer mooie dingen gezegd, maar dit luchtte mij op. Tenslotte had ik mij behoorlijk verloren in zijn gedicht en het maakt hem dus niet uit waarom.

Cursiefjes in de Kroeg
Met Andy Fierens heb ik volgens mij een bijzondere schrijver om mee op stap te gaan. U kunt hem zien en horen tijdens Cursiefjes in de Kroeg op 8 maart. Andy begint om 14.30 uur in Bierencafé de Heks en vervolgt zijn rondje langs Fabulous, De Hip, Heeren op de Brink en Floors. Als u zich tussen half 3 en half 6 in één van deze cafés nestelt ziet u verder nog Tosca Niterink & Anita Janssen, Phillip Huf, Sanneke van Hassel & Ton Rozeman en Asis Aynan. Elk optreden duurt ongeveer 15 minuten. Daarna heeft u de mogelijkheid vragen te stellen en boeken te laten signeren. 
Cursiefjes in de Kroeg wordt mede georganiseerd door de Bibliotheek Deventer in het kader van de Boekenweek 2015 die als thema Waanzin heeft meegekregen. Deelname is gratis.

Er gebeurt natuurlijk veel meer tijdens de Boekenweek in Deventer. Een uitgebreid overzicht vindt u op www.deventerboekenweek.nl.

* De dichtbundel 'Grote Smerige Vlinder' is ook te lezen via de PoëzieBieb app van de Bibliotheek. Klik hier en lees hoe u de app gratis kunt downloaden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten