vrijdag 31 juli 2015

Dichterscafé

Dinsdag 28 juli, aan het einde van de dag, was ik te gast bij het Dichterscafé in het Paviljoen op het Vogeleiland. Door de zomertijd was de opkomst lager dan gewoonlijk, maar met ruim 20 enthousiaste dichters en luisteraars zaten we knus in de ronde uitspanning met uitzicht op het groen eromheen.

Het thema van de avond was vrij vertaald naar drs. P. “En dat wij op de wereld zijn om heen en weer te gaan”. Zelf ben ik geen dichter; ik moet eerlijk bekennen zelfs een beetje jaloers te zijn op mensen die creatief zijn met taal. Ik heb altijd het gevoel daarin tekort te schieten, alsof de juiste woorden ontbreken of me gewoon niet te binnen schieten. In het Paviljoen op het Vogeleiland was ik even omringd door taalvirtuozen of in ieder geval door mensen die genieten van het spel met woorden. Voor de pauze waren er circa tien mensen die een gedicht voordroegen op het thema in allerlei varianten. Soms was het onderwerp ook echt een veerboot, maar heen en weer kan je op veel verschillende manieren opvatten. Drs. P. heeft zich met dit prachtige gedicht/lied laten inspireren door het pontje van Eemdijk, althans dat heb ik ooit gelezen. Ik fiets vanuit Amersfoort regelmatig langs die plek en mijn man en ik gaan er vaak even zitten om te kijken naar de pont, het water en dat wat er aan deze zijde en aan de overkant gebeurt. Omdat het pontje niet op zondag vaart is er altijd wel een automobilist of fietser die aankomt, zich opstelt voor de pont en na verloop van tijd eens gaat kijken op het bord met de vaartijden. Zo ook afgelopen zondag toen we aan de overkant een fietser zagen aankomen, bepakt met fietstassen en achterop een rieten mand met hond. Hij zette zijn fiets neer, liep rustig naar de oever en na verloop van tijd keek hij op het bord. We zagen de verwarring, de blikken richting onze kant waar de pont stil lag. “Gaat hij nog” riep hij op een gegeven moment over het water. “Vandaag niet” riepen wij terug, vandaag geen heen en weer.

Alice van Diepen
directeur
avandiepen@obdeventer.nl 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten