donderdag 1 oktober 2015

Reizen naar de Bibliotheek Deventer en terug

De Veluwe
Sinds ik bij de Bibliotheek Deventer werk reis ik vrijwel iedere werkdag met de trein van Amersfoort naar Deventer en vice versa. Circa twee uur reistijd per dag, dus minimaal 8 uur per week. Acht uur per week bevind ik mij op perrons, in treinen, tussen station en huis of station en werk. Je zou het een soort tussenruimte kunnen noemen of tussentijd.

Op het moment van schrijven trekt de Veluwe zich aan mij voorbij. Blauwe lucht, dennenbomen, plukjes paarse hei tussendoor. Over het algemeen geniet ik erg van deze tussentijd. Het geeft me de kans werk voor te bereiden of af te ronden, berichten te lezen of te delen via Twitter, een boek te lezen of even in slaap te dommelen. Het traject tussen Amersfoort en Deventer is heerlijk rustig en op een enkele storing na heb ik weinig last van uitvallende of vertraagde treinen. Het is landschappelijk gezien ook een bijzonder traject. Vanuit Amersfoort volgt eerst het coulisselandschap van de Gelderse Vallei. Verspreid liggende boerderijen, weilanden met zowaar nog koeien buiten en daartussendoor kleine stukjes bos. Dat vriendelijke landschap gaat geleidelijk over in de uitgestrekte dennenbossen van de Veluwe. Een korte tussenstop in Apeldoorn is het enige stukje stedelijk landschap op het traject. Na Apeldoorn volgt nog een meer afwisselend gebied met kleine plaatsjes als Twello en de Worp die omringd zijn door groen, tuinderijen en bossen. En dan als klap op de vuurpijl krijg ik als treinreiziger een fantastische blik op de IJssel met de stad aan haar oevers. Station Deventer, ik pak mijn fiets uit de tijdelijke, vaak propvolle stalling tegenover de Schouwburg en fiets het laatste, inmiddels vertrouwde stukje naar de Bibliotheek Deventer.

Alice van Diepen
directeur
avandiepen@obdeventer.nl 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten